Ludzie od początku swojego istnienia zdobywali doświadczenie, nowe umiejętności, gromadzili wiedzę z różnych dziedzin nauki, a zgromadzone informacje pragnęli przekazywać potomnym... Przekazywanie wiedzy jest edukacją. Ma ona na celu wychowanie i wykształcenie ludzi zgodnie z obowiązującymi w danym społeczeństwie ideałami i normami. Edukacja towarzyszy każdemu człowiekowi od najmłodszych lat, jednak świat się zmienia, a wraz z nim programy i metody nauczania. Wraz z końcem XX i początkiem XXI wieku pojawił się internet. Nastąpiła globalizacja związana z szybkim obiegiem informacji i powszechnym dostępem do nich. Sądzę, że media odgrywają ważna rolę we współczesnej edukacji. Mogą zarówno szkodzić, jak i pomagać młodym ludziom. Nauka w dzisiejszym świecie, w czasach, kiedy wszystkie informacje są ogólnodostępne i każdą wiadomość możemy sprawdzić w kilka sekund wpisując hasło w przeglądarkę internetową, wygląda zupełnie inaczej niż w pokoleniu naszych rodziców.
Edukacja zaczyna się od najmłodszych lat. Ważne jest aby zapewnić dziecku jak najlepszy start. Dzieci, jak wiadomo, mają niespożytkowane pokłady energii, ciężko jest je zainteresować siedzeniem przy biurku i pisaniem literek w zeszycie. Często zdarza się, że rodzice najzwyczajniej są zmęczeni po całym dniu pracy i jedyne o czym marzą to chwila spokoju. Z pomocą przychodzą media. Stworzone specjalnie dla najmłodszych kanały telewizyjne transmitują różnego rodzaju bajki, również te edukacyjne. Świat nauki przedstawiany jest w nich w sposób budzący zainteresowanie dzieci. Pobudzają one ich wyobraźnię, ukazują świat w sposób przystępny dla pociech. Sprzyja to pochłanianiu przez podopiecznych nowych informacji, łączy zabawę i naukę – może stanowić złoty środek. Należy jednak uważać gdyż niektóre bajki mogą uczyć dzieci złych nawyków np. seplenienia. Często trudno jest skorygować wadę wymowy i potrzebna jest pomoc specjalisty. Uważam, że odpowiedzialny rodzic powinien wybrać bajki prezentujące wzorcowe postawy. Tylko wtedy uzyskamy pożądany, pozytywny skutek wpływu mediów na dzieci.
Uczymy się przez całe życie, czasami wbrew sobie przyswajamy pewne fakty. Nasz rozwój intelektualny jest procesem mogącym nie mieć końca. Zawsze pojawi się na świecie osoba, która odkryje coś nowego, powstanie nowe państwo, religia, światopogląd, nowa metoda leczenia... Ludzka ciekawość sprawi, że sięgniemy po środki masowego przekazu takie jak prasa w których będziemy mogli ugasić swoje pragnienie wiedzy. Musimy jednak jak zwykle uważać, nie możemy ślepo wierzyć wszystkim artykułom, zwłaszcza tym politycznym. Niektóre gazety popierają określone partie polityczne i przedstawiają skrajności poglądów dotyczących wizji naszego kraju. Tematy związane z politykom najczęściej dzielą ludzi, sprawiają, że oddalamy się od siebie, dzielimy się na grupy, zamykamy się na poglądy innych. Myślę, że w takich sytuacjach niezbędna jest nam umiejętność porozumiewania się i pracy w grupie. Zdolności te nabywamy chociażby podczas szkolnych lekcji na których zadaniem było zrobienie projektu w zespole. Duże odległości między wykonawcami nie stanowiły problemu, bo komunikatory internetowe umożliwiały szybką wymianę naszych poglądów. Korzystając z nich musieliśmy nauczyć się formułowania poprawnych i zrozumiałych dla wszystkich wypowiedzi, a także czytania ze zrozumieniem. Uczyliśmy się szybkiego dostrzegania problemu i twórczego podejścia do jego rozwiązania. Media w szerszym znaczeniu można rozumieć również jako książki, lektury. Czytając je poszerzamy zasób słownictwa, większość ludzi jest wzrokowcami i przez swoją fotograficzną pamięć będą mogli zapamiętać pisownię wielu wyrazów. Im większy zasób słownictwa tym lepiej potrafimy się wysławiać. Retoryka jest ważnym elementem edukacji, który możemy ćwiczyć. Zainteresować słuchacza to połowa sukcesu, a przekonać do swoich racji – kwestia czasu. Dzięki temu w przyszłości jako wnikliwi czytelnicy uzbrojeni w umiejętność weryfikacji informacji będziemy analizowali prezentowane fakty, dostrzegali ich wady i zalety, będziemy w stanie dojść do daleko wysuniętych wniosków i przekonać do nich potencjalnych odbiorców.
W sieci jest wiele treści niezgodnych z prawdą, artykułów, które są rodem z filmów science fiction. Przed młodymi ludźmi pojawiają się nowe wyzwania, muszą oni włączyć myślenie i nauczyć się odróżniać prawdziwe informacje od tych fałszywych przez łączenie różnych faktów. Umiejętność weryfikacji wiadomości jest kluczowa, jeśli człowiek jej nie posiada, zwłaszcza młodzi ludzie, których poglądy są dopiero kształtowane, narażony jest na wpływ niewłaściwych treści jakimi są promowane działania autodestrukcyjne takie jak zażywanie narkotyków lub skrajne odchudzanie, a także przemoc czy rasizm. Szkoła jest miejscem gdzie dzieci i młodzież prowadzeni przez grono pedagogiczne zdobywają umiejętności konieczne do odnajdywania się w natłoku stale rosnących informacji. Prace domowe lub zadania do wykonania podczas lekcji związane z wyszukiwaniem konkretnych informacji sprawiają, że uczniowie stają się bardziej operatywni i z łatwością odnajdują się w wirtualnym chaosie.
Nie od dziś wiadomo, że nie każdy ma zdolności humanistyczne i dla niektórych uczniów rozprawka, opowiadanie lub esej stanowi wyzwanie. W takim przypadku nastolatki uruchamiają swoje szare komórki aby w oceanie internetu znaleźć potrzebną im, najczęściej gotową, prace. Pojawia się wtedy pokusa aby pójść na łatwiznę i skopiować ją, ale młodzi ludzie z reguły są świadomi, że byłoby to poważnym wykroczeniem – plagiatem, więc zaczynają bawić się tekstem. Twórczo i kreatywnie podchodzą do przedstawionych treści, szukając innowacyjnego sposobu na przedstawienie tej samej myśli innymi słowami.
Są również momenty kiedy uczniowie mają dość nauki i chcą odpocząć... Młodzież coraz częściej wybiera dla przyjemności gry logiczne, matematyczne, z zagadkami, na spostrzegawczość itp.. Dla każdego znajdzie się coś ciekawego. Uważam, że siedząc w autobusie czy czekając na jego przyjazd można połączyć przyjemne z pożytecznym. Grając w grę edukacyjną na swoim telefonie mamy chwilę relaksu przed zajęciami i ćwiczenie mózgu w jednym. Stwierdzam fakt, że we wszystkim co robimy należy zachować umiar. Zbyt częste granie w gry prowadzi do uzależnienia od nich, a to z kolei powoduje utratę z rzeczywistym światem, brak aspiracji, problemy z pamięcią i koncentracją.
Podsumowując, uważam, że media, w zależności od tego jak zostaną przez nas wykorzystane, staną się naszym wrogiem lub sprzymierzeńcem w edukacji. Media stają się naszym wrogiem, kiedy zabierają nam czas który możemy spędzić z bliskimi nam ludźmi, kiedy nie potrafimy odróżnić fałszu od prawdy i jesteśmy manipulowani, są naszym wrogiem za każdym razem, kiedy idziemy na łatwiznę i zamiast wysilić umysł, spisujemy z internetu cudzą pracę. Media są naszym sprzymierzeńcem w procesie edukacji tak długo, jak długo nasz umysł będzie aktywny podczas korzystania z nich.
Komentarze
Prześlij komentarz